شبهه: در (آیه‌ی ۱۴ سوره‌ی لقمان) دوره‌ی شیردهی ۲ سال ذکر شده، ولی درآیه‌ی (۱۵ سوره‌ی احقاف) مجموع دوره‌ی شیردهی و بارداری ۳۰ ماه ذکر شده که با کم کردن دوره‌ی شیردهی از ۳۰ ماه دوره‌ی بارداری ۶ ماه می‌شود که غلط است.

شما چه حدیث صحیحی از پیامبر(صلی الله علیه وسلم) در رفع این مشکل دارید؟!

جواب:

اولاً باید عرض کنیم که‌ در آیه 15 احقاف، خداوند متعال فرموده است: «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرا» «دوران حمل و از شیرگرفتن او سی‌ماه است».

و در آیه ۱۵ لقمان، «فِصالُهُ فی عامَین» «و از شیر بازگرفتنش دو سال است».

آمده است که به حداقل‌ مدت بارداری اشاره دارد که ۶ ماه می‌باشد، دلیل این سخن مستند به (آیه ۲۳۳ بقره) می‌باشد که خداوند متعال فرموده است:

«وَ الْوالِداتُ یرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَینِ كامِلَینِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ یتِمَّ الرَّضاعَة»، دوسال تمام برای شیرده‌ی را معطوف به تکمیل آن نموده پس در حداکثر شیرده‌ی ۲۴ ماه و از طرفی، باتوجه به آیه‌ ۱۵ احقاف در جمع میان بارداری و شیرده‌ی که‌ 30 ماه است مشخص می‌شود که چون «حداکثر» شیرده‌ی منظور است پس مدت بارداری نیز «حداقل»‌ ملاک بوده است.

( 24 – 30 =‌ 6 ماه‌ و‌‌ 29× 6 = 174 روز‌ و‌ 7/174 = 24 هفته )

ابن کثیر(رحمه الله) (م 774هــ)، در تفسیرش، می‌‌نویسد:

«وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلاثُونَ شَهْرًا» وقد استدل علی(رضی الله عنه) بهذه الآیة مع التی فی لقمان: «وَفِصَالُهُ فِی عَامَینِ» (لقمان: 14)، وقوله: «وَالْوَالِدَاتُ یرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَینِ كَامِلَینِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ یتِمَّ الرَّضَاعَةَ» (البقرة: 233)، على أن أقل مدة الحمل ستة أشهر، وهو استنباط قوی صحیح. ووافقه علیه عثمان وجماعة من الصحابة(رضی الله عنهم).

«و دوران حمل و از شیر بازگرفتن او سی ماه طول می‌‌كشد »، علی(رضی الله عنه) به این آیه همراه با آیه‌ای که در سوره لقمان است: «پایان دوران شیرخوارگی او دو سال است» و این فرموده‌ی تعالی: «مادران (اعم از مطلّقه و غیرمطلّقه) دو سال تمام فرزندان خود را شیر می‌‌دهند، هرگاه یكی از والدین یا هر دوی ایشان خواستار تكمیل دوران شیرخوارگی شوند» استدلال نموده است مبنی بر اینکه کمترین مدت بارداری شش ماه است و این استنباط قوی و صحیحی است و بر این رأی عثمان و گروهی از صحابه(رضی الله عنهم) با علی(رضی الله عنه) موافقت نمودند. [1]

همان‌طور که ملاحضه می‌شود، مدت بارداری بنابه دیدگاه‌ صحابه که از این آیات استنباط نمودند‌ مطلق شش ماه نیست بلکه مراد «حداقلی» آن است.

ثانیاً از نظر علم جنین شناسی نیز تولد یک نوزاد زودرس در مدت 24 هفتگی ممکن است.

روزنامه‌ی گاردین با این عنوان می‌‌نویسد:

It is very difficult to keep a 24-week baby alive

دشوار است که بتوان یک نوزاد ۲۴ هفته‌ای را زنده نگه داشت.[2]

باتوجه به آن این مدت 24 هفته غیر ممکن نیست بلکه نهایتاً‌ سخت است.

بنابه قانون یکی از ایالات آمریکا به اسم ایالت «لوئیزیانا»، هر کودکی که بیشتر از 6 ماه متولد شود توانایی حیات را دارد.

every child born alive more than six months after conception، is presumed to be capable of living.

هر کودکی که بیشتر از ۶ ماه پس از آغاز بارداری، زنده به دنیا بیاید، احتمالاً توانایی حیات را داشته باشد.[3]

باتوجه به این قانون، مبنای تولد از شش ماهی بوده ولو اینکه در قانون مذکور تصریح به بیش از شش ماه شده باشد، چرا که مبنای این «بیشتر»، «شش» به بعد است و ممکن است مثلاً شش ماه و دو روز یا شش ماه و نیم، یا هفت ماه، یا هشت و یا نه ماه و… باشد.

براساس مقاله‌ای در روزنامه دیلی میل، تحقیقات حاکی از آن است که تعداد تولدهای موفق نوزادان بین ۲۲ تا ۲۵ هفته‌ای، بیش از دو برابر بوده است.

Research has found the number of successful births between 22 and 25 weeks has more than doubled.[4]

[1]. تفسیر القرآن العظیم 7 / 280 ؛ الناشر:دار طیبة للنشر والتوزیع الطبعة: الثانیة 1420هـ – 1999م

[2]. http://www.theguardian.com/society/2008/may/18/health.health1

[3]. http://www.lectlaw.com/def2/p139.htm

[4].http://www.dailymail.co.uk/health/article-511626/Survival-rate-soars-babies-born-early--fuelling-debate-abortion-limits.html

 

monperatoto

situs slot terbaik

situs gacor

toto slot

slot gacor

pengeluaran hk

situs toto

situs togel

situs toto

kampungbet

toto slot

نظرات بسته شده است.