شبهه: چرا مسلمانان در مقابل اشاره قرآن به کتک زدن زنان، بیتفاوتاند؟!
در واقع منظور آنان به این بخش از آیه (۳۴ سوره نساء) میباشد كه خداوند متعال فرموده است:
«وَاللَّاتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ»
در تحلیل این بخش از آیه با استناد به منابع و مصادر اسلام یعنی قرآن و سنت نبوی ذکر چند وجه لازم و ضروری است:
اولاً: قرآنکریم رابطه زن و مرد را بر اساس «مودّت» میداند. و در این باره میفرماید:
«وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَیها وَجَعَلَ بَینَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَكَّرُونَ»
«و از نشانههاى او اینكه از (نوع) خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدآنها آرام گیرید، و میانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این (نعمت) براى مردمى كه مىاندیشند قطعاً نشانه هایى است.»(روم:۲۱)
بنیان خانواده اسلامی بر مودّت و رفاقت و عشق استوار است و در موازات این مسئله اسلام به انجام رفتار نیک و گذشت و مدارا باهم تأکید میکند و همچنین دفع بدی با خوبی را روشی مناسب و نیکو در جامعه میداند، و میفرماید: «ادْفَعْ بِالَّتی هِی أَحْسَنُ السَّیئَة»، بدی را با روشی که بهتر است دفع کن. (مؤمنون/۹۶)
ذکر این نکته هم نیکوست که اسلام زن و مرد را لباس برای یکدیگر میداند و تمایزی در این امر قائل نشده چنانچه میفرماید:
«هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن»
«آنان لباس شما هستند و شما لباس آنان».
ثانیاً: اسلامستیز چون نگاهی اعورانه دارد و جزء تحقیقات مغرضانه، مطالعهای ندارد پس از آیات دیگر غافل است. خداوند متعال در همین سوره، یعنی آیه ۱۶ قبل تر، مسلمانان را به رفتار نیکو با زنان ترغیب میکند و میفرماید:
«یَاأَیها الَّذِینَ آمَنُوا لَا یحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْها وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُبَینَةٍ وَعاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَیئًا وَیجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیرًا كَثِیرًا»
«ای كسانی كه ایمان آورده اید، برای شما درست نیست كه زنان را ( همچون كالائی ) به ارث برید ( و ایشان را بدون مهریه و رضایت، به ازدواج خود در آورید، و ) حال آن كه آنان چنین كاری را نمیپسندند و وادار بدان میگردند . و آنان را تحت فشار قرار ندهید تا بدینوسیله ( ایشان را وادار به چشم پوشی از قسمتی از مهریه كنید و ) برخی از آنچه را كه بدیشان داده اید فراچنگ آرید . مگر اینكه آنان ( با نشوز و سوءخلق و فسق و فجور ) دچار گناه آشكاری شوند و با زنان خود به طور شایسته ( در گفتار و در كردار ) معاشرت كنید، و اگر هم از آنان ( به جهاتی ) كراهت داشتید ( شتاب نكنید و زود تصمیم به جدائی نگیرید ) زیرا كه چه بسا از چیزی بدتان بیاید و خداوند در آن خیر و خوبی فراوانی قرار بدهد .» (نساء:۱۹)
چرا جناب اسلامستیز این آیه را نمیبیند و مدام در پیبهانهجویی است؟!
آیا سیره نبی اکرم(صلی الله علیه وسلم) را نمیبیند كه در حدیثِ صحیح آن حضرت فرمودند: «بهترین شما كسانی هستند كه با خانواده خویش به بهترین روش رفتار مینمایند و من از همه شما با خانوادهام بهتر معاشرت مینمایم».[1]
و همچنین حضرت رسول(صلی الله علیه وسلم) میفرمایند: «به یكدیگر توصیه كنید كه با زنان به خوبی معاشرت نمایید».[2]
ثالثاً: بر اساس رأی و نظر فقهاء هرچند حکم بر تنبیه است لیكن آن را مقید به عدم خون آلودی و ضربه وارد کردن جدی، کردهاند. و نباید عضوی را بشکنند (و مجروح كنند) و اثری (كبودی و سیاهی) برجا بگذارند. و همچنین حکم به «تحریم» زدن زن با تازیانه و عصا دادهاند.
در حدیثی پیامبراکرم(صلی الله علیه وسلم) از زدن به صورت (سیلی زدن) برای زن و مرد منع نموده و آن را حرام اعلام كرده است. چنانچه میفرماید: «هنگامی که یک نفر را زدید از اصابت ضربه بر صورت وی خود داری کنید.»[3]
علماء در شرح این حدیث میگویند: «ضربه زدن به صورت حرام است.»[4]
شارع دین اصلاً زنان را مجبور به انجام این امور یعنی (پخت غذا، نظافت، بچه داری…) نكرده است. و زدن زن به خاطر این موارد جهالت بوده و حرام شرعی است و مرتکب آن عملِ گناهی را انجام داده است.
و در صورت بروز چنین حادثهای زن میتواند شکایت خود را نزد حاکم شرع ببرد. مسئله نشوز و وجود اختلاف، بنیان خانواده را برهم میزند و چون اسلام مخالف صریح از هم پاشی خانواده است از این جهت این حکم را داده است.
اسلام برای حل مسئله نشوز از ملایمترین روشها شروع نموده و در صورت تأثیر گذاری اجازه استفاده از مراتب بالاتر را نداده است.
این سه مرحله به ترتیب زیر است:
مرحله اول: آنان را پند و اندرز دهید.
مرحله دوم: و از همبستری با آنان خود داری كنید و بستر خویش را جدا كنید و با ایشان سخن نگوئید.
مرحله سوم: و اگر بازهم مؤثر واقع نشد و راهی جز شدّت عمل نبود، آنان را تنبیه كنید و كتك مناسبی بزنید.
و ترتیب این مراحل باید رعایت شود و نباید بدون رعایت مراحل اول و دوم، به زدن زن مبادرت کرد. خلاصه آنکه این حکم برای حالت خاص (نشوز) میباشد و قید ممنوعیت عدم خون آلودگی، و ممنوع بودن شکستگی و زدن به صورت زن نیز در کنار آن لحاظ شده است.
چرا که هدف اصلاح و ثبوت بنیان خانواده است نه ظلم و تعدی به شخص خاصی.
در ضمن باید بگوییم که نقطه مقابل آن نیز صادق است که در صورت تخطی مرد از تکالیف، طبق قوانین شرع اسلام، او نیز به رعایت آن تكالیف ملزم میشود.
اسلام ایدئولوژی خاص خود را دارد، و برای بنیان و حفظ خانواده و عدم شکاف در این بنیان با ارزش برای خود روشهایی دارد و استفاده صحیح آن برای حفظ سلامت جامعهی اسلامی است. لیكن غرب امروزه در بحث خانواده با مشکل مواجه شده است و باعث شده بدترین ظلمها به زن بشود.
به این آمارها توجه کنید:
42% از بریتانیاییها به همسرانشان خیانت میکنند، در ایتالیا و فرانسه 38 و 36 درصد است.[5]
حدود 89% ازخدمت گزاران وکارگران شستشو، زنان هستند که 66%درصد آنها توسط مدیرانشان مورد تجاوز قرار میگیرند.[6]
سالیانه 12ملیارد دلار درآمد حاصل خرید و فروش جنسی زن هست.[7]
و در پایان به قول دکتر عمر عبدالکافی:
«آنان آزادی زن را نمیخواهند بلکه آزادی رسیدن به زن را میخواهند.»
[1]. (سنن ترمذی،شماره حدیث۳۸۹۵)
[2]. (صحیح بخاری، شماره حدیث۵۱۸۶)
[3]. (صحیح بخاری شماره حدیث:۲۵۵۹)
[4]. (المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج للنووی ج16 / ص165 )
[5]. www.bbc.co.uk/2/hi/uk-news/177333.stm
[6]. www.dol.gov/wb/factsheets/20lead2007.html www.time.com/3478041/redtaurant-sexual-harassment
[7]. www.resters.com/article/latestcrisis/idusn1265950
نظرات بسته شده است.