شبهه: آیا پیامبر و همسرش رقص حبشی‌ها را تماشا می‌کردند؟!

توضیح شبهه:

حبشی‌‌ها در مسجد مشغول رقاصی بودند، چنان كه مسلم می‌‌نویسد: «حدثنا زُهَیرُ بن حَرْبٍ حدثنا جَرِیرٌ عن هِشَامٍ عن أبیه عن عَائِشَةَ قالت جاء حَبَشٌ یزْفِنُونَ فی یوْمِ عِیدٍ فِی الْمَسْجِدِ فَدَعَانِی النبی (صلی الله علیه وسلم) فَوَضَعْتُ رَأْ

سِی على مَنْكِبِهِ فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إلى لَعِبِهِمْ حتى كنت أنا التی أَنْصَرِفُ عن النَّظَرِ إِلَیهِمْ.»

«عایشه (رضی الله تعالی عنها) می‌گوید: که حبشی‌‌ها به مسجد آمدند و در آنجا به رقص می‌‌پرداختند. پیامبر صلی الله علیه و آله مرا صدا زد و سرم را روی شانه‌ی آن حضرت قرار دادم و به تماشای رقص آنان پرداختم تا جائی که از تماشای آنان منصرف شدم».

پاسخ:

آشکار است که اسلام‌ستیزان ایرانی این شبهه‌‌ها را از خود ندارند، بلکه از افراد ضال‌تر از خود به عاریه گرفته‌اند! اما پاسخ ما به این ادعای آن‌ها…

اولاً: کارهایی که حبشی‌‌ها در مسجد انجام داده‌اند، بازی با سلاح‌‌ها و انجام حرکات جنگی بوده است. نه اینکه به معنی که در زبان فارسی معمول است، آن را به “رقاصی” تعبیر کنیم!

امام نووی (رحمه الله) فرموده‌اند: «فیه جواز اللعب بالسلاح ونحوه من آلات الحرب فی المسجد ویلتحق به ما فی معناه من الأسباب المعینة على الجهاد.»[1]

یعنی: در آن جواز بازی با سلاح و چیزهایی همانند ابزار جنگی در مسجد به دست می‌‌آید، و ابزاری که برای جهاد بکار می‌رود نیز بدان ملحق می‌شود.

در فتاوی اللجنة الدائمة آمده است: «كان هؤلاء الحبشة (رضی الله تعالی عنهم) یلعبون بالحراب فی المسجد یوم عید یمرنون بذلك أنفسهم ویدربون‌ها على أعمال الحرب استعدادا لجهاد الكفار»[2]

یعنی: این حبشی‌‌ها (رضی الله تعالی عنهم) در مسجد و در روز عید با نیزه بازی می‌‌کردند، و بدن خود را آماده نموده و به منظور آمادگی برای جهاد با کفار تمرین جنگی می‌‌کردند.

هم‌چنین در روایتی مشابه با روایت مورد استناد شبهه‌پرداز آمده است: «والحبشة یلعبون بحرابهم فی مسجد، رسول‌الله (صلی الله علیه وسلم) یسترنی بردائه لكی أنظر إلى لعبهم…»[3]

یعنی: و حبشی‌‌ها با سلاح‌های‌شان در مسجد بازی می‌کردند، رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) مرا با ردای خود پوشاند تا به بازی آن‌ها نگاه کنم.

بنابراین رقص آن‌ها، مانند رقصی که این آقایان شبهه‌پرداز انجام می‌دهند نبوده است! بلکه منظور حرکات جنگی می‌باشد، همان‌گونه که در ایران و سایر کشورها، رژه و امثال آن در اماکن نظامی صورت می‌گیرد و کسی نمی‌تواند به سربازانی که در آن حال هستند لقب «رقاص» بدهد!!

ثانیاً: ثابت نشده است که خود پیامبر (صلی الله علیه وسلم) در این مراسم (که اشکالی در آن نبود) شرکت کرده باشند. هم‌چنین چنانچه گذشت، ایشان أم المؤمنین عائشه (رضی الله تعالی عنها) را نیز پوشانده بودند، بنابراین کسی ایشان را ندیده است.

ثالثاً: اگر پیامبر (صلی الله علیه وسلم) از آن عمل نیز نهی می‌کرد، امروزه این افراد ایراد می‌گرفتند که چرا پیامبرتان مردم را تحت فشار قرار می‌داده، و آنان را محدود می‌کرده است!

عقل حکم می‌کند که فرد شبهه‌ای را مطرح کند که ایرادش متوجه خود او نگردد! آیا همان رقصیدن، به علاوه‌ی نوشیدن مشروبات الکلی و… در فرهنگ این افراد کار بدی می‌باشد؟! پس چگونه به آن ایراد نگرفته‌اند، اما به انجام حرکات رزمی و بازی با سلاح اشکال وارد کرده‌اند؟! به رژه‌ی افتخار! که افراد منحرف جنسی با حمل پرچم رنگین کمان انجام می‌دهند[4] ایرادی نگرفته‌اند، اما به رژه‌ی حبشی‌‌ها ایراد گرفته‌اند!! به راستی که چون عقل نباشد، جان در عذاب است…

زن در فلسفه:

«یاأَیها النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِی خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْها زَوْجَ‌ها وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِیرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَیكُمْ رَقِیبًا» [5]

«ای مردم از پروردگارتان بترسید، آن کسی که شما را از یک تن آفرید، و همسرش را (نیز) از او آفرید، و از آن دو، مردان و زنان بسیاری پراکنده کرد، و از خدایی که به (نام) او از همدیگر درخواست می‌‌کنید، و (هم‌چنین) از (گسستن) پیوند خویشاوندی بپرهیزید. بی‌گمان خداوند همواره بر شما مراقب (و نگهبان) است.»

[1] شرح النووي على مسلم، أبو زکریا یحیی بن شرف النووی، دار الخیر، ج 6، ص 489

[2]. فتاوى اللجنة الدائمة، أحمد بن عبد الرزاق الدويش، رئاسة إدارة البحوث العلمية والإفتاء، ج 6، ص 309

[3]. صحیح مسلم، أبو الحسن مسلم بن الحجاج النيسابوري، دار إحياء التراث العربي، ج 2، ص 609

[4]. روز همجنس گرایان در واشنگتن – بی‌بی سی.

[5]. (النساء/1)

 

نظرات بسته شده است.